Programowanie w języku Ruby
II rok studiów stacjonarnych inżynierskich, kierunek Informatyka, wydział IET
Materiały pomocnicze
Różne
- Dobry programista. Czym się wyróżnia?
- Początkujący programista i jego błędy
- Co po studiach informatycznych?
- Standardy formatowania kodu Ruby oraz Ruby on Rails
- Wskazówki dla początkujących
- Blog Bulldogjob
- Przyszłość języka Ruby
- Jak tworzyć gry
- Co wybrać - Ruby czy Python?
- Czy warto uczyć się jeszcze języka Ruby / frameworka RoR? 1, 2, 3
- Ogłoszenia o pracy dla programistów Ruby on Rails
- Jak się przygotować do rekrutacji?
- Przykładowe zadania - mogą one być pomocne tym, którzy będą aplikować na stanowisko programisty Ruby
- Web Developer Roadmap
- Kanał Kodilla.com
Ruby
- Ruby a inne języki: 1, 2, 3, 4
- Ranking popularności języków programowania
- Przykładowe obszary zastosowań
- Systemy typowania dla Ruby: steep, sorbet
- Polskojęzyczny podręcznik języka Ruby
- Jak tworzyć zlokalizowaną wersję dokumentacji
- Interaktywny kurs języka Ruby: 1, 2
- Angielskojęzyczne podręczniki Ruby: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
- Pry: 1, 2
- Lista anglojęzycznych podręczników dla Ruby
- Dlaczego warto korzystać z 'ri'
- Interpretery on-line: 1, 2
- Operacje We/Wy
- Opis klas Ruby
- Bloki i domknięcia
- Uruchamianie skryptów Ruby z poziomu Notepad++
- Tworzenie gemów
- Tworzenie zdalnego repozytorium git: 1, 2
- Wydajność
- Ruby kontra inne języki
- Porównanie wydajności implementacji Ruby: 1, 2, 3, 4
- Jak mierzyć wydajność kodu Ruby
- Zestaw testów do mierzenia wydajności
- Czy Ruby jest kompilowany czy interpretowany?
- Crystal - kompilowany odpowiednik języka Ruby + statyczne typowanie
- Jak utworzyć plik z kodem bajtowym (Rubinius)
- Opis implementacji Rubinius
- Opis frameworka Truffle czyli jak działa TruffleRuby
- Nowy model wielowątkowości, który ma się pojawić w Ruby 3.0
- Wielowątkowość w JRuby
- Blokada GIL
- Rack dla początkujących: 1, 2
- Tworzenie Middleware dla Rack: 1
- Przegląd narzędzi do debugowania skryptów Ruby
- Edytory: Visual Studio Code, Atom, Aptana Studio, RubyMine, Sublime Text, Eric, Komodo Edit
- Rozszerzenia dla VIM: vim-ruby, vim-rails
- Tworzenie rozszerzeń w C: 1, 2, 3
- Tworzenie rozszerzeń w C++: 1
- Wykaz interpreterów Ruby
- Lista najpopularniejszych frameworków webowych
- RSpec: 1, 2
- Aplikacje internetowe w języku Ruby: 1, 2
- Cucumber: 1
Ruby on Rails
- Ranking popularności frameworków
- Książka Learn Rails 5.2: Accelerated Web Development with Ruby on Rails - fragmenty
- Podręczniki:
- Lista aplikacja stworzonych przy użyciu Ruby ona Rails
- Jak zainstalować najnowszą wersję Ruby on Rails pod Ubuntu: 1, 2 oraz macOS
- Screencasty
- Tworzenie aplikacji typu blog
- Uruchamianie aplikacji Rails pod Tomcat'em
- ReactJS w Rails-ach: 1, 2, 3
- Yarn w Rails-ach
- Ruby on Rails + Angular: artykuł, kod źródłowy aplikacji opisanej w artykule
- Action Cable: Hello World, Czat
- Active Storage: 1, 2
- Panel administratora
Wybrane slajdy z wykładu
Zasady zaliczenia ćwiczeń
- Ćwiczenia są prowadzone w oparciu o wybrane elementy metody "Odwrócone nauczanie"
- Przed każdymi zajęciami, kilka dni wcześniej, w systemie informatycznym będzie się pojawiał zestaw zadań składający się z 4 lub 5 zadań prostych
-
Zadania
:
- Są przeznaczone do samodzielnego wykonania przed (zadania domowe) lub na ćwiczeniach (zadanie ćwiczeniowe)
- W przypadku zadań domowych, ich szczegóły są znane z góry; w przypadku zadania ćwiczeniowego, są tylko informacje ogólne — jego szczegóły będą podawane na początku zajęć
- Zadanie ćwiczeniowe można dokończyć po zajęciach, ale w takim przypadku jest ono traktowane jako domowe i w związku z tym jest niżej punktowane — patrz tabela z punktacją
-
Punktacja zadań:
Typ zadania Oznaczenie / Ikona Maksymalna liczba punktów Uwagi Domowe 1 Do wykonania przed zajęciami Ćwiczeniowe 1
0,75
2
1,5Wersja łatwiejsza, wykonana na zajęciach
Wersja łatwiejsza, dokończona po zajęciach
Wersja trudniejsza, wykonana na zajęciach
Wersja trudniejsza, dokończona po zajęciach - Wysokość oceny końcowej będzie obliczana na podstawie sumarycznej ilości zdobytych punktów, w oparciu o progi określone w regulaminie studiów (§13, ust. 1)
-
Na każdych zajęciach:
- na samym ich początku sprawdzana jest poprawność oraz samodzielność wykonania zadań domowych, tj. tych, których treść jest znana z góry
- ostatnie 10-15 minut to czas na podsumowanie tematu ćwiczenia — rozpoczęcie podsumowania kończy okres przyjmowania rozwiązania zadania
- W przypadku stwierdzenia, że przedstawiany do oceny kod (dowolnego zadania) jest kopią kodu innej osoby, jego autorzy otrzymują 0 pkt za całość zadania
Oddawanie zadań
- Dla potrzeb weryfikacji wyników efektów kształcenia, rozwiązanie każdego zadania należy wgrywać do UPEL-a
- Następnie trzeba to rozwiązanie przedstawić prowadzącemu
Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych
L. p. | Tematyka | Jak się przygotować do ćwiczenia |
---|---|---|
1 |
|
Na komputerach znajdujących się w laboratorium 4.29, 4.30 oraz na puli PCoIP "Podstawowy system - ICSR
(Win10)" jest zainstalowany edytor Visual Studio Code. Przeczytaj jakie funkcjonalności związane z tworzeniem kodów
źródłowych programów oferuje ten edytor.
Po zalogowaniu się do systemu Linux (laboratorium 4.29) dokonaj konfiguracji edytora oraz zainstaluj potrzebne gemy, jak to opisano poniżej.
|
2 |
|
Zaznajom się z:
|
3 |
|
Zaznajom się z: |
4 |
Tworzenie prostych aplikacji internetowych
|
Zaznajom się z:
|
5 | Framework "Ruby on Rails" - Kontroler oraz testy funkcjonalne |
Zaznajom się z:
|
6 | Framework "Ruby on Rails" - Model oraz testy jednostkowe |
Zaznajom się z:
|
7 | Framework "Ruby on Rails" - Widok oraz testy integracyjne |
Zaznajom się z:
|
Rysunek ze strony https://www.udemy.com/blog/modern-language-wars/